4 varningssignaler som visar att din kommunikation är kass

Ibland blir jag mörkrädd. Mörkrädd för att jag ser hur dåligt planerad kommunikationen är hos vissa företag. Det finns ingen som helst tanke bakom hur man kommunicerar utan man gör misstag på misstag. Det finns vissa tecken som är ständigt återkommande. I videon berättar jag om de 4 varningssignalerna som visar att din företagskommunikation är kass.

Kolla på videon!

 

En kort sammanfattning av videon.

1. Du vet inte vilken din målgrupp är.

Och jag är ledsen men ”alla” är inte ett bra svar nog. Om du inte vet vilka som kommer att köpa dina produkter och tjänster kan du ligga gärna slänga pengarna i sjön. Du måste förstå din målgrupp, hur de agerar, vilka problem de har och erbjuda dem en lösning. Vet du inte vilka du pratar med så är det också omöjligt att anpassa ditt budskap.

2. Du vet inte vad du vill säga.

Eller hur du ska säga det. Att ha ditt kärnmeddelande och kunna piffa upp det och anpassa är A och O. Det är ett stort misstag att när du väl har din drömkund framför dig inte veta vad du ska säga eller hur du ska pitcha din produkt. Tillfället går förlorat och du står utan en ny kund.

3. Du springer på alla bollar. 

En företagsmässa, ett nätverk eller en annonseringsmöjlighet. Nappar du direkt på alla erbjudanden? Flera företagare lägger ner massvis med pengar för monterkostnader och annonseringsutrymme utan att ens reflektera över om deras målgrupp finns där och vad som ska kommuniceras. Spring inte på alla bollar som kommer upp. Tänk efter före.

4. Du samlar damm. 

Du har ingen plan på var du kommunicerar utan vill vara med överallt. Det resulterar i en ouppdaterad blogg, en facebooksida som samlar damm och ett Instagramkonto som inte har några bilder. För inte tala om alla andra kanaler som du har öppnat men inte är aktiv på så som LinkedIn och Google +. Att inte ta hand om de kommunikationskanaler som du redan använder skadar ditt varumärke mer än stärker det.

Hur ska du göra då när du ser någon av dessa varningssignaler?
Jo, det är dags att bli smart. Gör en plan!
Det är mitt absolut bästa tips för att få kommunikation och marknadsföring som funkar.

För att få rätsida på din kommunikation hjälper jag dig gärna framåt.

Jag erbjuder rådgivning för att skapa planerad och strategisk kommunikation.

Med en kommunikationsstrategi slipper du göra misstag som inte leder någonstans. Effektiv kommunikation är planerad och strategisk och jag tror att du som läser det här håller med. Jag tror också att du som läser är jäkligt driven och smart men behöver en extra hand på vägen.

Låt mig hjälpa dig och boka din rådgivning här.

 

Allt gott,
Lina

Dela inlägget!
Sharing is caring!

2 Comments on “4 varningssignaler som visar att din kommunikation är kass”

  1. Pingback: ”Är inte det manipulativt?” Retorik mer än falskhet | Lina Horndahl

  2. Pingback: ”Är inte det manipulativt?” Retorik mer än falskhet | ProPitch

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *