Hej då Instagram! – Varför jag gör slut med min sociala mediakanal och varför du bör göra det också

instagram

Instagram.

Lätt scrollat, mysigt, inspirerande och härligt.
Varför inte skapa ett Instagramkonto för att dela med mig lite mer av bakom kulisserna på ProPitch?

Lysande idé tänkte jag då, sommaren 2015.

Men idag nästan ett år senare är det dags att göra slut.

Men varför då?

Jo, som i alla relationer så behöver man ge tid och energi.
Man behöver vårda sin relation.
Och just nu har jag inte tiden eller energin att satsa på mitt offentliga Instagramkonto.

 

Betyder det här att jag inte tror på Instagram?
Absolut inte. Jag tror att Instagram kan vara en toppenbra kanal för många företag.

Betyder det att jag är dålig på Instagram?
Verkligen inte. Jag har inte gett det den tid och kraft som det behövs för att bygga en riktigt bra närvaro och relation.

Det är så lätt att hamna i fällan att synas på flera sociala medier, för att sedan upptäcka att det skulle behövas en halvtidstjänst som bara sköter alla sociala medier.

Den tiden lägger jag just nu istället på att hjälpa företag att vässa sin pitch eller använda strategisk kommunikation.

En eller flera?

Jag brukar ofta säga till andra företagare som jag ger rådgivning inom digital kommunikation att:

”Det är mycket bättre att vara riktigt bra i en kanal istället för att vara halvdan i flera.”

Och med det sagt är det alltså dags för mig att lägga ned mitt Instagramkonto.
Det känns skönt och tryggt.
Jag slipper dåligt samvete och jag kan skapa ännu bättre relationer på de kommunikationskanaler som jag fokuserar på (ex. Facebook och Youtube). Det gör också att jag får ett starkare och trovärdigare varumärke eftersom när min målgrupp väl ser mig så ser de riktigt bra innehåll  istället för något som är ljummet och smaklöst.

 

Bör du göra slut?

Har du också ett sociala medier konto som du bör göra slut med?

Här är ett gäng kontroll frågor som du kan ställa dig för att veta om det är dags:
1. Vad är syftet med ditt sociala mediakonto?
2. Når du din målgrupp med din närvaro?
3. Har du en strategisk plan för din närvaro för att kunna få ut maximalt av din tid och energi? (Om inte kan jag hjälpa dig)
4. Följer du din plan? (Om inte, varför inte? Är den realistisk?)
5. Har du nått dina mål med din kommunikation? (Om du inte har det, kan du förändra något så att du når dem?)
6. Är du nöjd med din närvaro och relationsskapande de senaste 6 månaderna?

 

Svarar du ”vet inte” eller ”nej” på flera av frågorna så är det dags att ta sig en funderare.

Antingen kan du göra en nysatsning och göra en realistisk, hållbar, strategisk plan och sedan ge det ett nytt försök.

Eller så kan du göra som jag.
Göra slut.

Tack för den här tiden, Insta.
Kanske ses vi igen.

 

Hur tänker du kring dina sociala mediakanaler och vilka har du störst fokus på? Skriv en kommentar och berätta!

Allt gott,
Lina

PS. Följ mig på Facebook här och på prenumerera på ProPitch YouTube-kanal här!
Vill du ha hjälp att få struktur och skapa en hållbar plan för din digitala kommunikation? Boka din tid för rådgivning här.

Dela inlägget!
Sharing is caring!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *