Hur du säljer på sociala medier utan att vara som en slemmig säljknöl

Hur du säljer på sociala medier?

Sociala medier är sociala därför funkar det bäst att vara just det, social.
Det betyder att du inte bara kan satsa på att skrika ut ”kom och köp”. Det funkar varken på dina egna sociala kanaler eller i grupper på Facebook eller LinkedIn. Så vad är viktigt att tänka på?
Du måste nätverka, bjuda på kunskap och kontakter samt vinna förtroende innan du kan få till försäljning. Det är du säljer på sociala medier.

Ge av din kunskap

Se det lite som att du ger en present till någon. Du ger av din kunskap! Det finurliga med det här är att det ligger en hel del psykologi i detta. Det är nämligen så att om vi får något av en person så vill vi genast ge tillbaka något annat. Så om du ger inspiration eller kunskap, så vill jag som mottagare oftast gottgöra detta genom att ge dig något tillbaka, ex. pengar genom att köpa din tjänst.

Så tänk på att ge i sociala nätverk. Ge kunskap, tankar och inspiration och flytta själva säljdelen längre fram i säljtunneln. De sociala medierna är där för att skapa ett intresse. Det är lättare att ta steget och åka till bilhandlaren för att provåka istället för att köpa. Tänk ett steg i sänder helt enkelt.

Berätta istället för att sälja

Du kan självklart använda dina egna konton i sociala medier för att berätta om erbjudanden men försök att göra det med en twist. Säg inte bara ”Ny produkt i hyllan, kom och köp!”. Berätta bakgrunden till tjänsten, hur du har utformat den, vad dina kunder säger eller något annat för att skapa intresse och förtroende. Marknadsför hellre dina kunskapsbildande blogginlägg som skapar intresse för dina tjänster och produkter, så att läsaren får något matnyttigt med sig innan du försöker sälja.

EXEMPEL: Hur du kan berätta om dina produkter istället för att sälja

Hårvård- och stylingprodukter

  • Gör en video om hur du använder produkten
  • Före och efterbilder på en hårstyling
  • Steg för steg hur du får ett starkare hår med rätt behandling
  • Citat från kunder som använt produkterna
  • Berättelse om vilken skillnad hårvården har gjort
  • Bildserie om hur du skapar en bruduppsättning
  • Inbjudan till demovisning av produkterna och tips till att styla sitt hår hemma.

Utbildning eller coachning

  • Berätta om vad tidigare deltagare har sagt om utbildningen
  • Berätta om hur du lägger upp kursen och varför
  • Berätta i mer detalj om ett visst avsnitt i kursen som är extra uppskattat
  • Vanliga frågor och svar
  • Varför du tycker om att utbilda
  • Varför du brinner för ditt ämne
  • Vad för resultat deltagarna har fått förut och kan förvänta sig.

 

 

Utmaning

Hur skulle du kunna sälja på sociala medier utan att vara för slajmig?
Hur kan du berätta om dina tjänster och produkter istället för att sälja direkt?
Skriv ned minst 10 möjligheter om hur du kan berätta om din produkt/tjänst istället för att direkt sälja.

 

Tyckte du om blogginlägget?
Det här inlägget är ett smakprov av kursen Våga synas på webben som består av 45 lektioner som hjälper dig få koll på hur du kan synas på webben.

Vill du lära dig mer?

Då passar webbkursen Våga synas på webben dig!

Kursen öppnar igen tisdag 12 april. Se till att du är med när den släpps och få ett lanseringserbjudande. Skriv upp dig på intresselistan och läs mer om kursen här!

Och du. Har du en vän som skulle ha nytta av tipsen om hur du säljer på sociala medier? Dela med dig och dela inlägget!

Allt gott,
Lina

Dela inlägget!
Sharing is caring!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *