Improvisera mera – så talar du oförberett!

Ibland är det snabba puckar.

Från att du sitter avslappnad till att du håller en presentation inför en publik.

Den improviserade presentationen får många att darra av nervositet. Det kan vara en skräck att inte veta vad du ska säga, hur du ska föra dig och att du kanske gör ett dåligt intryck.

Men det finns knep för att leverera en improviserad presentation så att publiken älskar det.

Du kanske får frågan att redogöra för vad din verksamhet går ut på eller berätta om hur du kan lösa ett problem åt en kund. Utan förvarning så måste du kunna tala på ett effektivt och strukturerat vis utan att ha någon längre förberedelsetid.

Här får du tipsen som får dig att göra en improviserad presentation som publiken älskar.

Fokusera och förbered dig

Ingen vill lyssna på någon som ser förbryllad ut eller ursäktar sig för att inte vara beredd. Därför är det av största vikt att fokusera på uppgiften. Trots att du inte har lång tid att förbereda dig är det viktigt att börja på en gång. Det kan handla om bara några sekunder men se till att använda all tid till att förbereda dig och samla dina tankar.

Det gör skillnad.

Bestäm plats

På ett par sekunder bör du bestämma var du ska stå när du presenterar för att det ska vara så fördelaktigt som möjligt. Välj en plats där du kan skapa ögonkontakt med publiken och där du inte vänder någon ryggen till. Ofta är det bättre att stå upp än att sitta. Varje situation är självklart unik och avgör hur du väljer att placera dig. Börja inte tala på en gång utan var strategisk i ditt val av plats. Det påverkar hur andra uppfattar ditt tal.

Syfte och huvudargument

Medan du tar dig till platsen där du ska tala bestämmer du ditt syfte och vilka dina huvudargument är. Bestäm 1-3 punkter som du kommer att presentera. Tala om det som du känner dig mest bekväm med och som du är väl förtrogen med. Undvik att tala om det som inte är inom din expertis.

Exempelvis kan det vara att du ska presentera din verksamhet. Du väljer då att fokusera på 1-3 av dina tjänster, som passar sammanhanget. Trots att du har flera produkter och tjänster som skulle vara relevanta, kom ihåg att skala av och bara presentera ett par av dem.

Stödargument

Förklara gärna med exempel för att stödja ditt huvudargument. Det kan vara att berätta om ett kort lyckosamt tidigare uppdrag eller att beskriva i mer detaljerade siffror hur lönsamt ditt uppdrag har genomförts. Blanda gärna både logiska stödargument, exempelvis statistik, med argument som tilltalar känslorna.

Säg att du driver ett hälsoföretag och syftet med din presentation är att beskriva din verksamhet, att ditt hälsoföretag hjälper människor att förbättra sin hälsa. Du har bestämt att du ska fokusera på dina två tjänster massage och spa-behandling. Ditt stödargument för att beskriva massagetjänsten kan vara en berättelse om en av dina kunder, som knappt kunde gå innan hen fick massagebehandling, och nu har återhämtat sig och är tillbaka i sin normala form. Du kan beskriva behandlingens hälsoeffekter och sedan kort beskriva känslan av att få massage, hur skönt det känns när nackmusklerna slappnar av och att du får en lugn och behaglig känsla i kroppen. På så sätt ger du både exempel och flera argument till varför fler bör använda sig av massage för att förbättra sin hälsa.

Intresseväckande inledning

Fängsla åhörarna redan från start med en intresseväckande inledning. Det kan vara en fråga, påstående eller en kort berättelse. Eller varför inte ett citat från dig själv eller någon annan.

Efter din öppningsreplik bör du komma ihåg att presentera dig om detta ännu inte är gjort. Berätta vem du är, vad du gör och vad du ska berätta. Du kan också knyta an till det som har diskuterats tidigare eller till själva anledningen till att evenemanget eller mötet genomförs.

För att ge ett exempel så fick jag frågan på en nätverksträff att presentera mig själv och mitt företag. Jag började med en inledning.

”Att vara entreprenör är ett JÄKLA hästjobb och det BÄSTA jag vet.”

Smack. Rakt på sak.
En öppning som är djärv och ärlig och fångar intresset. Speciellt om man tillför entusiasm och inlevelse.

Jag fortsatte att säga ”Jag heter Lina Horndahl, jag är kommunikationskonsult och driver ProPitch – kommunikation för entreprenörer.” Därefter knöt jag an till varför jag är entreprenör och vad mitt företag gör ”Jag vet att man som entreprenör har 100 bollar i luften och ska kunna klara av allt. Men ibland behöver man hjälp i det kreativa kaoset. Därför hjälper jag drivna entreprenörer, eller personer med entreprenörsanda, att få ordning på deras kommunikation och lär dem att pitcha som proffs.”

På så sätt fångar jag publikens intresse, berättar vem jag är, vad jag gör och knyter dessutom an till min målgrupp.

Summera och avsluta

När du ska avsluta, se till att få med en kort summering, en mening eller två räcker, som sammanfattar syftet med ditt tal och dina huvudargument. Avsluta kort, tydligt och gärna med något som får publiken att minnas ditt tal. Det kan vara ett påstående, en fråga eller något som återkopplar till din introduktion. På så sätt knyter du ihop säcken på ett snyggt sätt samtidigt som du gör en kraftfull avslutning. Du kan också avsluta med ett passande citat, eller en uppmaning till agerande.

Exempelvis skulle du om du drev ett hälsoföretag kunna avsluta med ett citat från en kund i stil med ”Massagebehandlingen är den bästa presenten jag kunde ge mig själv. Jag fick mitt liv tillbaka. Alla är värda en god hälsa. Alla är värda massage.”

Andas

Många glömmer bort just detta. Att andas. Så gör inte det misstaget. Ta det istället lugnt och sansat. Se till att ha samlat dina tankar innan du börjar tala så att du inte börjar med ett förvirrat ”Eh, ja, okej, då ska vi se, ööhh”.

Det här är skillnaden från en orutinerad talare och en proffsig. Öva därför på att börja med din intresseväckande inledning. Inget annat. Du kan, jag lovar!

Ge inga bortförklaringar eller ursäkter

Se till att hålla dig till ditt syfte och dina argument. Skippa bortförklaringar som att det var någon annan som egentligen skulle presentera i ditt ställe, eller att du inte vet vad du ska säga.

Håll dig till nuet och fokusera på att göra ditt bästa i situationen.

Var kort och koncis

Det är bättre att hålla dig kort och tala om de punkter som du bestämt att ditt framförande ska handla om till än att försöka få med allt.

Publiken kommer älska dig om du håller dig kort.

Ingen vill ha långa utläggningar som får en att slumra till. Vill åhörarna höra något mer så kommer de förmodligen att fråga dig i slutet av presentationen eller vid ett senare tillfälle.

Håll dig till det du kan

Berätta utifrån vad din expertis är och vad du kan. Om du får frågor på andra områden som du inte har kunskap inom se till att besvara frågorna med att förklara att det inte är ditt område. Du kan referera till någon som kan området bättre eller säga att du ska kolla upp saken och återkomma med svaret senare.

Övning ger färdighet

Ju fler oförberedda presentationer du håller desto mer van kommer du att bli och dina framträdanden kommer bli bättre för varje gång. Så våga ta vara på tillfällen att hålla improviserade tal. Utmana dig själv! Du klarar det!

 

Om du uppskattar dessa tips för att göra ett lyckat improviserat framträdande, se till att dela med dig! Dela inlägget till en vän som kan ha nytta av tipsen!

Mina bästa tips samlade

Vill du ha mer tips på hur du kan charma din publik och tala med glans? Gå min gratis videokurs, Pitcha som ett proffs! Den innehåller tre videofilmer som lär dig fängsla din publik med retorik som övertygar. Bli ett pitchproffs på en gång och anmäl dig till gratiskursen här!

Nu är det din tur!

Kommentera i kommentarsfältet vad du tycker kan vara knepigt med en improviserad presentation och vad du tar med dig från inlägget. Nyfiken i en strut. Berätta! Låt mig höra dina tankar!

Lycka till med framtida presentationer!
Lina­­

Ps. Se till att få ProTips rakt ned i din brevlåda! Registrera dig nedan!

Dela inlägget!
Sharing is caring!

7 Comments on “Improvisera mera – så talar du oförberett!”

  1. Jättebra tips!
    Upplever själv att det är lätt hänt att man precis innan man ska prata fokuserar på helt fel grejer, som det faktum att man inte är förberedd. Tar därför verkligen till mig det där med att passa på att förbereda sig den korta stund man ofta har när man exempelvis flyttar sig i rummet.

  2. Bra tips!
    Att fokusera på ett par få tjänster fast jag har mer att presentera. Jag har en förmåga att vilja berätta om allt och det kan virra till hela presentationen.

    1. Tack Ingela! Roligt att höra att du gillar tipsen! Ja, det gäller att inte ta med allt på en gång. Kan vara svårt att begränsa sig men det vinner en på i längden. Allt gott, Lina

  3. Bra skrivet Lina! Tack.
    Jag håller verkligen med om att man ska hålla sig till de punkter (ämnen), och även de uttryck, som man känner sig trygg med. Det gör inget att man därigenom missar någon annan viktig punkt – publiken minns ändå bara lite utav det man har sagt.
    Ha en fin dag!

  4. Pingback: 5 vanligaste misstagen när du ska pitcha | ProPitch

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *