Kill your darlings

skriver anteckningar

Du bara måste berätta den där anekdoten.

”Den är ju så rolig”, tänker du. Ja, det kanske den är, men tillför den någonting mer än att just vara en rolig anekdot?

Allt för ofta svävar vi ut och kommer in på sidospår som inte tar vår pitch eller vårt samtal framåt.
Känner du igen det?
För att undvika att hamna i ”jag-måste-bara-berätta-allt-träsket” brukar jag tänka på uttrycket ”kill your darlings”. I mina teaterutbildningar var det en återkommande fras som användes när man behövde rensa i berättelsen.
”Behövs den här scenen,?” frågade vi oss.

Vi undersökte ständigt om den förde handlingen framåt eller om det bara var en sån där mysig scen som man gillade av någon anledning. Förde den inte berättelsen framåt var den tvungen att stryka på foten. ”Kill your darlings” helt enkelt.

Uttrycket gillar jag speciellt för att när vi använder det rätt, det vill säga när det påverkar oss så att vi anpassar vårt samtal eller pitch därefter, så gör det ofta underverk.
Ja, underverk.
Det kortar ned, gör det kärnfullt och innehållsrikt.
Det blir essens i varje sak du säger istället för att behöva lyssna på långa monologer. Det är aldrig roligt vare sig det handlar om affärsidéer eller sagor på scen.

När du stryker onödigt lull lull och kringberättelser blir din presentation spetsig, vass, frän och jäkligt grym.
Precis det du vill, eller hur?

Istället för att berätta allt och lite till så öppnar du upp till att den du presenterar för eller talar med kan ställa frågor. Frågor som just de vill ha svar på. När du låter frågorna komma och börjar en dialog, det är då det händer.
Det magiska.

Det är då vi börjar lyssna extra noga och du anpassar dig exakt efter vad som faktiskt efterfrågas och inte bara sånt som du tror att folk vill höra. Du lyssnar och kan därmed lägga fram och anpassa din pitch till din målgrupp.

Då kan vi snacka om effektivitet.
Och allt börjar med ”kill your darlings”.

Att ”kill your darlings” betyder för mig att du:

  • tar bort stycken, ord eller formuleringar som inte bidrar till handlingen eller tar dig ett steg närmare ditt syfte
  • tar bort stycken eller fraser, trots att det är dina favoriter
  • fokuserar på att driva din presentation och ditt samtal framåt
  • inte låter enstaka formuleringar och berättelser bromsa dig från att göra en riktigt professionell presentation.

Ser du hur du kan ha nytta av det här i din kommunikation?
En annan anledning till att jag gillar uttrycket så mycket är för att det inte bara passar så bra in på texter och muntliga presentationer, utan också på hela ditt företagande. Som företagare är det lätt att vi håller fast vid våra favoriter, trots att vi kanske vet att de inte ger någonting. Det kan vara allt från att synas på alla sociala medier (för det bör man ju, eller hur var det nu?) till att släppa taget om den där produktidén. Satsa på det som för dig framåt och rensa bort saker som inte för dig närmare ditt mål.
Kill your darlings.
Du kan göra det, jag lovar!

 

Uppdrag

Din tur! Vad kan du sålla bort och vad är dina darlings? Ta dig tid att se över din pitch, din webbsida eller någon annat i hur du driver ditt företag. Hur kan du ”kill your darlings”?

När du har funderat, våga ta slita av plåstret och ta bort dina favoriter. Det kanske svider ett tag, men du ska se att det kommer göra nytta. Du kommer få en slagkraftigare pitch/text/företag som är betydligt mer innehållsrik och effektiv. Heja dig!

 

Berätta

Berätta gärna vilka dina darlings är! Skriv i kommentarsfältet och tala om det för mig, jag vill gärna veta.

Lycka till med ditt uppdrag!

Allt gott,
Lina

Dela inlägget!
Sharing is caring!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *