Lätta din digitala stress – här har du lösningen!

Lätta din digitala stress

Visst är det lätt att känna sig stressad och pressad att ständigt vara aktiv på sociala medier? Att vecka efter vecka publicera nytt och innehållsrikt material till sina följare? För att nå framgång och kunna sprida sitt budskap till så många som möjligt är strukturen i din digitala marknadsföring A och O.  “Åh, struktur!” kanske du tänker och suckar med hoppet nere vid fotknölarna? Men hjälp går att få!

Hjälpen stavas sociala mediaprogram.

Mindre stress och mer kvalitet

Dessa program kan bland annat hjälpa dig schemalägga, kategorisera och återvinna dina inlägg!

Hurra, visst låter det fantastiskt?

Sociala medier är så viktiga när det gäller att marknadsföra sig själv och nå ut till så många som möjligt Men let’s face it: att vara aktiv tar otroligt mycket tid.

Du kan med hjälp av ett program undvika den stress du tidigare kopplat ihop med att vara aktiv på sociala medier, och istället regelbundet publicera inlägg som innehåller kvalitet! Du kan likna det vid att ha en assistent, som med rätt instruktioner (från dig) sköter grovjobbet åt dig!

Då kommer vi genast till nästa fråga; vilket program ska du välja? Det finns ett relativt stort antal därute, som erbjuder liknande tjänster men av varierande kvalitet och det kan vara svårt att veta vilket som passar just dig. För att göra valet lite enklare jämför jag här tre program; Meet Edgar, Buffer och Hootsuite. Alla tre har i princip samma grundidé: som användare skriver du flera poster på samma gång och väljer vilka sociala medier som du vill skicka till och låter sedan programmet i fråga sprida ut dem under dagen/veckan. Dock har de alla utmärkande egenskaper som är värda att lyfta fram, så häng med så går vi igenom både för-och nackdelar med dem alla!

 

Meet Edgar (stöds av Facebook, Twitter och Linkedin)

Detta är ett verktyg som står ut i mängden på grund av sin kapacitet att återvinna dina uppdateringar och förhindra att de glöms bort. Som användare bygger du över tid ett bibliotek där Edgar katalogiserar dina inlägg, och du väljer själv kategorier som dina inlägg ska vara uppdelade i.

När du sparar ett inlägg hos Meet Edgar, lägger du även inlägget i en kategori, som bara för att nämna några, kan vara “citat”, “bloggar jag läser” eller “sociala medier”. Sedan “förklarar” du för Edgar att till exempel ett inlägg från citatkategorin ska publiceras varje torsdag klockan elva på Facebook. Sagt och gjort, din önskan är Edgars lag och på torsdagar klockan elva kan du utan att lyfta ett finger bjuda din Facebookföljare på dagens citat!

När allt i en kategori blivit publicerat tar Edgar fram mer material från biblioteket och förhindrar på så vis att du får slut på inlägg, och uppdateringarna har möjlighet att ses och delas av nya besökare hela tiden.

Eftersom Edgar återvinner allt innehåll är det viktigt att göra allt rätt från början och det tar, i jämförelse med de andra programmen, lite längre tid att komma igång. Men, det kan å andra sidan vara väl värt mödan!

Bilden nedan ger en fingervisning om hur Meet Edgars kategorier kan se ut; välj några av de förvalda eller skapa själv!

Meet Edgar kategorier

 

Som användare behöver du

  • koppla dina sociala mediekonton
  • skapa kategorier och sortera dina uppdateringar
  • använda Google Analytics (ett analysverktyg) för att kunna avgöra vilket innehåll du ska posta vid vilka tider
  • göra ett schema för varje socialt nätverk (så Edgar vet vilken kategori uppdateringar som ska postas, och vid vilka tider).

 

Fördelarna med Meet Edgar

  • inlägg och uppdateringar återvinns – inget slängs bort!
  • flera sätt att fylla ditt “bibliotek”
  • en tydlig struktur med kategorier och scheman
  • aldrig slut på utgående inlägg
  • Variationen på inlägg och uppdateringar blir större.

 

Nackdelarna med Meet Edgar

  • programmet kan varken importera bilder eller hashtags, måste göras manuellt
  • kostnaden som är högre i jämförelse med de andra programmen (grundplanen kostar 49 dollar/månad, vilket innebär att du får koppla upp till tio konton med 1000 innehållsdelar i ditt bibliotek. Det finns även en premiumplan som landar på 99 dollar/månad där du kan koppla upp till 25 konton).

Hänger du fortfarande med? Bra, då går vi raskt över till…

Buffer logga

Buffer (stöds av Twitter, Facebook, Linkedin, Google+ och Pinterest)

Som du redan sett så har Buffer en klar fördel då programmet kopplar med något fler sociala plattformer i jämförelse med Meet Edgar. Men vi ska se vad Buffer kan erbjuda förutom detta.

 

För att komma igång

  • koppla dina sociala mediakonton
  • för varje konto gå till schemafliken och välja de dagar/tider som dina inlägg ska publiceras
  • lägg till materialet du vill posta genom att klicka på symbolerna för de konton som inlägget ska synas på.

 

När du en gång lagt till materialet till din Buffer, syns detta under en köflik för just de profilerna. Du kan sedan med hjälp av analyser se hur det går för dina inlägg (till exempel: vilka läser, när läser de, hur många gillar).

Fördelarna med Buffer

  • användarvänligt med en relativt snabb inlärningsprocess.
  • analytisk del med möjlighet att gå på djupet och se detaljer om hur dina inlägg står sig i konkurrensen (dock bara i företagsvarianten)
  • något billigare alternativ än till exempel Meet Edgar. (individuella planer är gratis, där det ingår en profil/socialt nätverk och möjlighet att lagra upp till tio poster/profil
  • det finns företagsplaner med möjlighet att lägga till fler medlemmar (liten kostar 50 dollar/månad, mellan 100 dollar/månad och stor 250 dollar)

Nackdelarna med Buffer

  • begränsade möjligheter att fylla ditt “bibliotek” (Meet Edgar vinner med hästlängder)
  • avsaknad av kategorier,  alltså mer manuellt arbete.

Om du är redo så är det nu dags att gå igenom det tredje och sista programmet!

 

Hootsuite (stöds av Twitter, Facebook, Google+, Linkedin, Youtube, Instagram, Forsquare och WordPress.)

Detta är utan tvekan ett av de äldsta programmen på marknaden, och det går att anta att det just på grund av sin ålder, är både välutvecklat och trovärdigt.

I likhet med Meet Edgar och Buffer, har du i Hootsuite ett innehållsschema med dina uppdateringar och inlägg, samt tiderna som du vill att de ska postas på. Du ser alla schemalagda uppdateringar i en kalender.

Fördelarna med Hootsuite

  • möjligheter att koppla upp många sociala medier
  • analysmöjligheter för inlägg och uppdateringar.
  • erbjudande om social mediaträningskurs
  • bra kundsupport (enligt omdömen från tidigare kunder)
  • en gratisversion och en relativt billig Pro-variant erbjuds.

Nackdelarna med Hootsuite

  • lång tid att komma igång och svårt att förstå hur det ska användas.
  • begränsad gratisversion, betalning krävs om du vill koppla mer än tre nätverk.

Hootsuite dashboard

 

Valet

Som du förstår är det svårt att kora en “vinnare” av dessa tre, då alla har både för- och nackdelar att ta ställning till. Det handlar mycket om personliga önskemål, krav och tidigare erfarenheter.

När du ska göra ditt val av socialt mediaprogram är det dock tre punkter som är viktiga att ha i åtanke:

  1. Det ska vara användarvänligt och lättbegripligt (även för nybörjare inom digital media).
  2. Det ska finnas en logisk utformad struktur med goda möjligheter att leverera innehåll med kvalitet, utan för mycket manuellt arbete.
  3. Det ska kännas prisvärt.

 

För Propitch del, skulle Meet Edgar vara det bästa valet just på grund sitt strukturerade upplägg innehållandes kategorier, scheman och framför allt: ett nästintill aldrig sinande “bibliotek”. Meet Edgar har även den stora fördelen att det inte bara jobbar med Facebooksidor-och profiler, utan även med Facebookgrupper.

Meet Edgar kännetecken

 

 

Nu när du fått mer insikt i vad de olika programmen erbjuder, varför de kan hjälpa just dig och vad de kräver av dig som användare, är det dags för dig att komma igång; skippa stressen och leverera varierade inlägg med kvalitet du med!

 

Vad är dina erfarenheter av liknande, eller just dessa program? Har du andra tips att dela med dig av? Kommentera gärna!

Gästskribent och kommunikationsintresserad språknörd; Helena Darlöf

 

Dela inlägget!
Sharing is caring!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *