Personlig vs. privat – var går gränsen i en företagsblogg?

Skriva-blogg

Skriver du en blogg för ditt företag och funderar på hur personlig du ska vara?  Personlig vs. privat företagsblogg – var går egentligen gränsen?

Mitt svar är att det beror på vilken sorts blogg du driver.
Om det bara är du i företaget så kan du med fördel vara mer personlig. Folk måste få förtroende för dig om de ska vilja göra affärer med dig och ditt företag.

Om ditt företag däremot är lite större, har flera anställda och det inte finns några personer som ska framhållas kan det vara bättre att hålla en lägre profil. Då är det produkten eller tjänsten som står i fokus, inte du som tillhandahåller den.

Det är fördelaktigt att vara personlig eftersom du kan skapa en god relation och förtroende genom att visa din kunskap och dina åsikter.  Du kan berätta (med ord eller bilder) vem du är och varför du gör det du gör.

Jag vill dock uppmärksamma att det finns en skillnad mellan personlig och privat.

Du kan ha ett personligt tilltal och strategiskt dela med dig om vad du gör och hur du tänker kring olika teman. Det kan stärka ditt varumärke utan att vara privat.

Privat är när vi delar med oss av saker som är privata och inte egentligen behövs tas upp i företagets kommunikation. Om du har en blogg där du vill profilera dig själv som ex. personlig tränare så kan du visa en bild bakom kulisserna under ett träningspass eller skriva ett inlägg om hur du brukar förbereda dig inför en tävling. Det är personligt eftersom vi får lära oss om din vardag, hur du arbetar och kan få tips från ett proffs.

Inlägg av värde

Däremot behöver du inte berätta om att du glömt att handla mat till lunchen eller att du träffade en gammal klasskamrat på stan. Det är privat och ger inte särskilt mycket värde för den som läser.

Helt enkelt bör inlägget fortfarande innehålla värde även om det är personligt.

Vi måste som sagt få förtroende för dig som företagare först, innan vi kan göra affärer. Så att vara personlig är något positivt. Det visar vem du är, vad du kan och hur du agerar.

Hur gör du? Vilka typer av inlägg delar du som är av mer personlig karaktär?
Skriv i kommentarsfältet och berätta!

Allt gott,

Lina

Dela inlägget!
Sharing is caring!

4 Comments on “Personlig vs. privat – var går gränsen i en företagsblogg?”

  1. Tack för tänkvärd läsning ( som alltid) kring det här med att blogga, vara personlig eller privat. Det är en balansgång när det även gäller sociala medier. Jag som är verksam i en liten stad kan ibland ha svårt att få till det, jag blir för privat och personlig och kan inte alla gånger uttrycka det jag egentligen skulle vilja få sagt. Det kan handla om allt från upphandling till hierarkin i bolag som jag arbetat med. Tänkvärt! Tack Lina

    1. Tack Tone för din kommentar! Ah, kan förstå att det blir än mer utmanande när man är verksam i en liten ort. Jag brukar tänka på att man fortfarande kan ta upp en frågeställning eller problematik och prata om den utifrån ett generellt sätt, men ändå att ge sin egen tolkning av frågan. På så sätt behöver man inte hänga ute någon person eller organisation utan kan diskutera ett ämne utifrån. Allt gott, Lina

  2. Brukar också tänka på det där med personligt och privat och har märkt att de inlägg som tilltalar andra mest är där jag är sårbar och delar med mig av mina tankar och känslor. Ibland känns det jobbigt att tänka på att det är mer än min målgrupp som läser det. Det kan ibland tex vara mina arbetskamrater, grannar eller chef. Men idag känner jag mig lite lugnare i det än vad jag gjorde från början. Man kan ju inte mer än att vara sig själv 🙂

    1. Visst är det så, Jessica. Känslor griper tag och gör det intressant! Ofta kan man skriva personligt men inte privat. Man kan ju alltid utgå från sina upplevelser utan att hänga ut en viss person eller så kan man berätta en erfarenhet i en i en större kontext för att det inte ska bli allt för utelämnande och för att man också kan skapa vinklingen så att andra kan lära sig av inlägget. Tack för din kommentar! Allt gott, Lina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *