SEO för nybörjare – bli sökmotorernas nya favorit!

SEO för nybörjare

Search Engine Optimization,eller Sökmotoroptimering? Är du (som jag) mer eller mindre ny i  Internets stora och ibland skrämmande värld kanske detta låter otroligt abstrakt och nästan omöjligt att börja nysta i? Därför kommer här SEO för nybörjare!

För att öka din synlighet på webben och topplacera dig i sökmotorernas sökresultat är SEO något du bör tillämpa. Du kan genom ökad synlighet och bättre placeringar förbättra dina affärer, få fler kunder och sprida dina kunskaper till allt fler.

Detta är del ett av två innehållsrika inlägg om SEO; allt för att du ska kunna tillgodogöra dig all värdefull information.

Häng med så kör vi igång med första delen!

Varför SEO?

Vi kanske helt enkelt ska börja med vad SEO innebär rent konkret och varför det används? SEO är en marknadsföringsform med syfte att öka din webbplats placering och rankning i  en sökmotors sökresultat. Ord och fraser som sökmotorn rankat högst är alltså de mest relevanta nyckelorden för din webbsidas innehåll. När hög rankning och topplaceringar på flera av de viktigaste nyckelorden har uppnåtts gäller det att bevaka och sakta men säkert förbättra dem.

Detta är alltså ingen “quick fix”!

Det är ett långsiktigt arbete som kräver både erfarenhet och tålamod. Trots hårt jobb har det visat sig att sökmotoroptimering är väldigt lönande i det långa loppet och lyckas du behålla bra placeringar leder detta till fler besökare på  webbplatsen och genom det även fler kunder.

Tänk på hur du själv gör vid en sökning via Google, visst är det mer lockande att klicka på förslaget som står högst upp?

Något som är viktigt att tänka på i sökmotoroptimeringssammanhang är tidsaspekten, då det skiljer sig från att till exempel köpa annonser av Google som kan ge direkta och snabba resultat. Sökmotoroptimering tar betydligt längre tid på sig innan det ger synbara resultat.

Dela upp SEO i två delar

För att få lite bättre koll på denna vetenskap och dess beståndsdelar, brukar man dela in SEO i “off-page” och “on-page”. Det första avser sökmotoroptimering utanför webbplatsen och handlar helt enkelt om att få andra webbplatser att länka till din egen. Google räknar nämligen varje ingående länk som en röst på platsen de länkar till.

Det ska dock nämnas att olika platser och sidor har olika värde. En webbplats med många ingående länkar har mer styrka och kapacitet att skicka vidare länkar, därför kan en länk från en stark webbplats (till exempel från en stor dagstidning) motsvara flera hundra från svagare platser. Om du  upplever det svårt och tidskrävande att endast försöka få starka ingående länkar ska du icke misströsta! Många klarar sig faktiskt utmärkt med länkar från svaga eller medelstarka länkar(vilket ibland kan vara svårt nog).

Öka ingående länkar

Registrera din webbplats i olika länkkataloger, En länkkatalog är en webbplats som listar fleratalet länkar uppdelade i många olika kategorier( och underkategorier) till andra webbplatser. Skillnaden mellan en länkkatalog och Googleresultat är att katalogen är skapad manuellt. Exempel på länkkataloger är DMOZ och Svenska Sajter.

Skriv artiklar och publicera gratis i olika artikelkataloger. Detta kräver lite mer tid men är ofta av bättre kvalitet jämfört med exemplet ovan. Du skriver helt enkelt artiklar som berör ditt specifika område, skickar in till en artikelkatalog och länkar samtidigt tillbaka till din egen hemsida. Förhoppningsvis leder detta till nya och fler besökare. Exempel på svenska artikelkataloger är Artikelkungen, Skriva-artikel och Företagsmarknadsföring.

Gästblogga. Detta innebär att du skriver ett inlägg på en  liknande hemsida inom samma eller snarlika arbetsområde som du själv. Du sprider på så vis din kunskap och kan locka potentiella kunder att besöka dig.

Gör länkbyten. d.v.s att någon som är inom samma område som dig med samma typ av följarkrets, länkar till din sida och nämner varför just du är intressant. Givetvis gör du samma sak tillbaka då detta bygger på samarbete.

Du ska dock inte göra vilka länkbyten som helst, utan tänk på att båda parter ska vinna på bytet. Samarbetet ska kännas relevant och givande. Får du en förfrågan som känns oseriös och tagen ur luften, säg nej! (snyggt!)

Undvik att köpa länkar av webmasters eller sökmotorkonsulter för att öka länkpopulariteten. Efter vad jag har läst och blivit rekommenderad är det bättre,viktigare och framför allt mer seriöst att du tänker på att bearbeta din egen webbplats och hela tiden förbättra innehållet för att öka din popularitet.

Din tur att agera!

Bra kämpat hittills, vi har tagit oss igenom den första etappen av SEO-resan! Så nu är det din tur att sätta igång. Tänk på värdet av att öka dina ingående länkar: vilken eller vilka metoder skulle passa dig bäst?  Våga testa dig fram! Ta till exempel kontakt med bloggare du följer och fråga om du får gästblogga och göra länkbyten, det värsta som kan hända är att du får ett nej!

Håll utkik efter del två, då vi går vidare från “off-page till “on-page” som står för det arbete och optimering som sker på den egna webbplatsen (sökordanalysen).

Alltså, stay tuned!

 

Detta inlägg är skrivet av  Helena Darlöf, gästskribent och språkälskande kommunikationslärling.

 

Dela inlägget!
Sharing is caring!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *