Stärk ditt varumärke med storytelling – 4 enkla steg för att komma igång att boosta ditt företag

Storytelling fångar lyssnarens uppmärksamhet, berikar ditt varumärke och förstärker dina kunders och anställdas förtroende för din organisation.

Berättelsens kraft är stark och kan hjälpa dig att stärka ditt företag. Därför bör du implementera storytelling i ditt företagande och i dina presentationer.

Men hur gör man egentligen? Var börjar man?
I videon ger jag dig 4 enkla steg för att börja skapa din story.

Titta på videon för att se hur du kan komma igång och boosta ditt företag.

Sammanfattning av videon:

Du kan använda storytelling i flera olika sammanhang och syften. Ex.:
Varumärkesstory – att fylla ett varumärke så att det är mer än bara en produkt, det är en livsstil.
Organisationsstory – skapa en företagskultur, hjälpa till att bygga förtroende.
Konsumentstory – historier om produkterna/tjänsterna från konsumenterna själva.

Hur börjar du då att skapa en story?
Jag ska ge dig konkreta sätt att närma dig skapandet av story, vare sig det gäller i en kortare presentation eller i ett större sammanhang. Dessa bör dock inte ses som heliga ramar, utan som en utgångspunkt för inspiration.

Det är lite som ett matlagningsrecept. Det kan inte garantera att du får en utsökt matupplevelse om du inte också har bra råvaror, rätt köksutrustning, sett till att gästerna (målgruppen) kan ta till sig måltiden (innehållet) och att stämningen och situationen är rätt.

1. Avgränsa ett eller ett par problem/möjligheter

Vad är det för områden du vill lyfta fram eller förändra? Handlar det om exempelvis företagets värdegrund, intern service eller att förmedla ett visst budskap till kunderna?

2. Syftet med storyn

Vad är ditt syfte med din story? Varför berättar du egentligen?

3. Inventering/research

Vilket material kan du använda för att skapa en story? Ofta handlar det till om att gräva där man står, eftersom vi många gånger sitter vi på otroliga skatter av berättelser som är guld värda i corporate storytelling.

4. Bygga en story

När du har fått klart för dig vilket område du vill lyfta fram, vad syftet är och har undersökt vilka skatter av berättelser och information som företaget redan sitter på är det dags att bygga och brodera ut din story. Se till att du har en fängslande dramaturgi, en tydlig konflikt, intressanta karaktärer och ett konkret budskap.

Ser du värdet i att använda storytelling?
Vill du veta mer om hur du använder språket för att fängsla dina åhörare och stärka ditt varumärke? Spana in ProPitch webbkurs Språk som fängslar. Där lär du dig att bl.a. att bygga din story och använda ett språk som får publiken att lyssna. Kolla in webbkursen här!

Uppdrag!

Jag vill att du ska utvecklas i ditt företagande och i din kommunikation. Därför vill jag utmana dig att skapa en ny story och börja använda den för att redan nu stärka ditt varumärke. Använd dig av arbetsgången, steg 1-4 och börja bygg din berättelse. Om du vill ha hjälp på vägen, tveka inte att höra av dig till mig om du har frågor eller gå webbkursen Språk som fängslar.

Berätta

Storys är till för att berättas och delas. Ta chansen och berätta din story här! Skriv i kommentarsfältet hur du har använt dig av storytelling för att lyfta upp ett visst område. Det är ett utmärkt tillfälle att visa upp ditt företag för andra entreprenörer som läser bloggen.
Go for it! Share your story!

Gillade du inlägget? Dela det gärna till andra entreprenörer!

Allt gott,
Lina

Dela inlägget!
Sharing is caring!

4 Comments on “Stärk ditt varumärke med storytelling – 4 enkla steg för att komma igång att boosta ditt företag”

  1. delar och gillar!
    tack, har inte ens tänkt tanken även om jag tror att jag är ganska bra på just det och faktiskt gör det men utan att tänka till innan ( my middlename:))

    ha det gott
    tack!

  2. Pingback: Hur storytelling påverkar hjärnan | Lina Horndahl

  3. Pingback: Hur storytelling påverkar hjärnan | ProPitch

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *