Vart är du på väg? Sätt ett SMART mål!

”Om man inte vet vart man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte om man är framme.”

De orden har A.A. Milne skrivit till sin karaktär Nalle Puh.
Och visst är det sant.
Det är ingen idé att jäkta och skynda om du inte vet vart du är på väg. Om du inte ens vet vart du ska, ja då kan du inte heller veta hur du ska komma dit.
Så tokigt det kan bli.
Tänk, du kanske till och med är på väg åt fel håll!

Detta går att applicera på många saker i livet och inte minst på kommunikation. Ditt mål med din kommunikation påverkar enormt mycket hur det kommer att gå för dig i att nå ditt mål, hur du utformar ditt budskap och vilka du vänder dig till. Om du inte har ett tydligt mål och klar riktning med din kommunikation är risken att du är på väg åt helt fel håll och att du lägger ner tid och pengar på helt fel saker.

Att sätta upp mål med din kommunikation gör att du blir mer effektiv. Du får klarhet i vad du vill uppnå och det blir lättare att avgöra vilka kommunikationsinsatser, så som att driva ett Instagramkonto eller att delta i ett affärsnätverk, du ska satsa på. När du sätter upp mål, vare sig det är för ditt företags kommunikation, en presentation eller kanske en kampanj, är det viktigt att ditt mål är SMART. SMART är en akronym och betyder att ditt mål bör vara Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbestämt.

Specifikt

Tydligt och enkelt, inte luddigt och stort. Exempel: Att ha 1000 läsare/vecka på sin blogg är mer specifikt än att ha målet att etablera en blogg.

Mätbart

Du kan hela tiden se hur du ligger till för att nå ditt mål och mäta resultatet av din kommunikation. Exempel: X-antal personer ska engagera sig på din Facebooksida/vecka. Målet är mätbart och möjligt att följa upp, genom Facebook Insights, jämfört med att säga att man ska etablera en starkare relation till sin kundgrupp.

Accepterat

Du och dina medarbetare måste sträva mot samma mål. Ni måste tillsammans ha accepterat vad det är ni vill uppnå så att ni med gemensamma krafter kan dra åt samma håll.

Realistiskt

Ditt mål måste vara uppnåeligt. Ett för skyhögt mål gör att du kanske tappar suget redan efter några veckor. Om du har ett realistiskt mål som är möjligt att klara så är det större chans att du behåller motivationen längre och arbetar hårt tills dess att du har nått ditt mål.

Tidsbestämt

När du ska nå ditt mål är det viktigt att du har ett tydligt omfång och lätt kan följa upp och utvärdera om du har nått ditt mål. Exempel: ”31 december 2015 ska företaget ha arrangerat 3 stycken frukostseminarier under året” är tydligare formulerat än att säga ”2015 ska företaget arrangera frukostseminarier”.

SMART är ett jättebra sätt att tänka kring hur du kan formulera dina mål för att få en klar och tydlig bild av vad det är du vill uppnå. Om du har ett bestämt mål är det lättare att hålla rätt riktning på din kommunikation, så att du slipper göra kommunikations-missar och springa på bollar som inte leder någonstans.

Att skapa ett SMART mål är en del av ProPitch arbetshäfte ProPlanner. ProPlanner är en guide som hjälper dig på vägen att skapa en kommunikationsplan som ger dig riktning. Förutom arbetsboken ingår även en video som berättar om hur du skapar din kommunikationsplan. Det är ett perfekt verktyg för dig som inte redan har någon strategi eller plan för hur du jobbar med din kommunikation i ditt företag eller i olika projekt. Den är till för dig som är trött på oreda och vill ha struktur för att kunna arbeta mer effektivt.

Sätt mål och få riktning i din kommunikation och ladda ner ProPlanner här!

Din tur!

Jag vill veta hur du ska applicera SMART i dina mål! Vad har du för kommunikationsmål? Eller kanske det är så att du har en vilja och en idé, men vet inte ur du ska formulera dig? Berätta, jag vill gärna veta! Kommentera i kommentarsfältet nedan!

Sharing is caring!

Har du en vän som behöver skapa ett SMART mål? Dela blogginlägget!

Vill du spara dessa kloka råd i pdf-format?
Ladda ner PDF:en om hur du skapar ett SMART mål här!

Allt gott,
Lina

Dela inlägget!
Sharing is caring!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *